کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور
کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور جهت کاهش و جذب صدای دیزل ژنراتور می باشد. کانوپی در واقع همان کلمه Canopy به معنای خیمه یا سایبان و Silent نیز به معنی بی صدا می باشد. کانوپی سایلنت در حقیقت اتاقکی فلزی و گاهاً کامپوزیتی است که دیزل ژنراتور را در بر می گیرد و صدای آن را جذب می نماید. کانوپی سایلنت کامپوزیتی تنها توسط برخی شرکت ها همچون FG Wilson در ابعاد کوچک ساخته می شوند. کانوپی های سایلنت دیزل ژنراتور دارای ابعاد مختلف و کیفیت کاملا متنوع هستند که در ادامه توضیحاتی در این زمینه آمده است.
چگونه با بررسی ظاهری و بدون دستگاه صوت سنج می توان کیفیت یک کانوپی دیزل ژنراتور را تشخیص داد؟
البته بهترین راه بررسی کیفیت صدای خروجی دیزل ژنراتور استفاده از دستگاه صوت سنج میباشد. اما علاوه بر این امر برای ساخت هر کانوپی بیصدا شروط لازمی هم وجود دارد. در این بخش بررسی عوامل مهم و موثر بر کیفیت کانوپی سایلنت به صورت توصیفی و با استفاده از شکل میباشد.
ماهیت اصلی کانوپی سایلنت جذب صدای دیزل ژنراتور و سپس محافظت از دیزل ژنراتور در برابر شرایط محیطی و جوی چون باران و گرد و غبار می باشد. لذا با توجه به نکته فوق به راحتی می توان کیفیت کانوپی سایلنت را با استفاده از دستگاه صوت منبع بررسی نمود. برای اینکار کافیست دیزل ژنراتور را روشن نموده و میزان شدت صدا را در فواصل و زوایای مختلف دیزل ژنراتور اندازه گیری نمود.
با توجه به اینکه ماهیت اصلی کانوپی سایلنت جذب صدای دیزل ژنراتور است پس هر عاملی که به این مسئله کمک نماید موثر است.
1- بایدها و نبایدهای عایقهای صوتی استفاده شده در کانوپی سایلنت :
یکی از عوامل اصلی کاهش صدای دیزل ژنراتور جنس و کیفیت عایق های جاذب صدا به کار رفته در کانوپی سایلنت است. نسوز بودن تخلخل بالا و سطح تماس بیشتر از دیگر عوامل موثر بر جذب صدای عایق های صوتی کانوپی سایلنت است. اغلب دیده می شود که سازندگان از ابرهای معمولی صنعت مبلمان در کانوپی سایلنت استفاده می نمایند. این ابرها علاوه بر اینکه جاذب صدا نیستند در معرض حرارت به سرعت مشتعل می شوند و استفاده از آنها در مجاورت دیزل ژنراتور بسیار خطرناک میباشد. همچنین توجه داشته باشید که عایق های شانه تخم مرغی نسبت به عایق هایی که سطح آنها صاف است صدای بیشتری را جذب می نمایند. این امر به دلیل افزایش سطح جذب عایقهای شانه تخم مرغی در مقایسه با یک عایق با سطح صاف میباشد.
عدد نشان داده شده در شکل نمایانگر ضخامت عایق صوتی جاذب صدا میباشد. هرچه میزان ضخامت جاذب صوتی بیشتر گردد ظرفیت جذب صدا افزایش یافته و در نتیجه صدای خروجی از کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور کاهش میابد.
در مقابل عکس فوق نمونه غیر استاندارد یک عایق را در شکل زیر میبینید. در این کانوپی بیصدا از یک ابر معمولی تخم مرغی استفاده گردیده است. متاسفانه برای طبیعی جلوه نمودن کوتاهی در کار ابر با رنگ مشکی رنگ آمیزی گردیده است. بهترین راه تست ابرهای جاذب صدای نسوز استفاده از دستگاه صوت سنج به همراه یک فندک میباشد.
2- داکتهای ورودی هوای دیزل ژنراتور چگونه بر روی صدای خروجی تاثیر میگذارند :
داکت های ورودی هوای دیزل ژنراتور بر روی کانوپی سایلنت از دیگر عوامل موثر بر بیصدا نمودن دیزل ژنراتور می شود. این امر سبب می گردد که صدای دیزل ژنراتور به طور مستقیم به بیرون راه نیابد. در ضمن با انجام این کار امواج صوتی دیزل ژنراتور به قسمت پشتی این داکت ها که با عایقهای جاذب صدا پوشیده شده برخورد کرده و پس از جذب اولیه به فضای داخل کانوپی سایلنت بازگشته و در آنجا مجدداً جذب می شوند. توجه داشته باشید که سطح داخلی این داکت ها باید توسط عایق های جاذب صدا پوشانده شود تا سبب جذب صدای برخوردی و کاهش صدای بازتابی از آن گردد. همچین طراحی این داکت ها بر روی بدنه کانوپی سایلنت سبب جلوگیری از ورود آب باران و یا اشیاء خارجی در هر زاویه¬ای به کانوپی سایلنت و دیزل ژنراتور می گردد.
در مقایسه با عکسهای فوق یک نمونه ساخت غلط کانوپی سایلنت نیز آمده است. همانطور که در تصویر زیر نیز مشخص است قسمت ورودی هوای کانوپی سایلنت از یک صفحه پانچ استفاده شده است. مشکلات این صفحه به شرح ذیل میباشد.
1- صدای دیزل ژنراتور مستقیم به بیرون انتقال میابد.
2- آب به راحتی به ژنراتور نفوذ کرده و باعث خرابی دیزل ژنراتور میگردد.
3- سیم و سایر ابزار نوک تیز به راحتی وارد محفظه دیزل ژنراتور میگردد که از لحاظ ایمنی بسیار خطرناک میباشد.
4- امکان استفاده از عایقهای صوتی در این سطح وجود ندارد.
نکته دیگر این است که داکتهای ورودی هوا باید به گونه¬ای باشند که هوای ورودی به داخل کانوپی سایلنت ابتدا از روی ژنراتور عبور کرده و سپس از روی موتور دیزل و سپس از طرف دیگر کانوپی یعنی رادیاتور دیزل ژنراتور خارج گردد. این روش استاندارد خنک سازی به دلیل پایین تر بودن دمای ژنراتور نسبت به موتور دیزل انجام میشود.
علاوه بر داکتهای ورودی هوا در سمت ژنراتور تعدادی از این داکتها با ساختار اشاره شده در بالا در طرفین و اغلب بر روی دربهای کانوپی سایلنت تعبیه میگردند. دقت گردد که ابعاد این داکتها باید متناسب با میزان هوای مصرفی دیزل ژنراتور محاسبه گردد. میزان Mass Flow Rate یا همان دبی هوای مصرفی دیزل ژنراتور را میتوان با مراجعه به اطلاعات فنی آنها به دست آورد.
3- نوارهای دور درب کانوپی سایلنت
نوار دور کانوپی سایلنت عامل دیگر موثر بر کاهش صدای دیزل ژنراتور است. این نوار همچون نوار دور درب خودرو عمل نموده و سبب وکیوم نمودن فضای داخلی کانوپی سایلنت می گردد. این نوارها همچنین مانع از ورود گرد و غبار و همچنین آب به داخل دیزل ژنراتور می گردد. البته این نوارها معمولا توسط سازندگان استفاده می¬شود اما نکته مهم میزان کیفیت آنها می باشد. کیفیت و میزان سیل شدن این نوارها به شدت بر میزان کاهش صدای دیزل ژنراتور موثر است.