اولویت چیدمان کالا در قفسه های فروشگاهی
نميتوان کالاها را بصورت تصادفي روي قفسه ها چيد و انتظار نتيجه مطلوب را داشت. در اين مطلب از نگاه متخصصان، چم و خم و ابعاد مختلف چينش قفسه هاي فروشگاهي را بررسي ميکنيم. دکوراسيون فروشگاه
طبقات فوقاني قفسه ها
در اين طبقات چه بگذاريم؟ برندهاي کوچک و نه چندان مطرح، برندهايي که فقط در آن منطقه گُل کرده اند، برندهاي خوراکي هاي خوشمزه.
چرا؟ کالاهايي که در قفسه هاي بالايي قرار ميگيرند، به آرايش قفسه، جلوه و روح و احساس ميبخشد و باعث مي شود که سوپرمارکت، در ميان رقباي خود برجسته تر و خاص تر به نظر برسد. اين برندهاي خُرد، معمولاً بودجه ي کافي براي اينکه هزينه ي قفسه ها و طبقات بهتر را بپردازند ندارند.
نکته: کالاهاي ويژه اي که در طبقات بالاي قفسه هاي فروشگاهي مي يابيد عموماً توسط مديران فروشگاه هاي بومي و منطقه اي انتخاب مي شوند، نه توسط دفاتر مرکزي فروشگاه ها. اگر ميخواهيد فروشگاه شما کالاي خاصي را در اين قفسه ها قرار دهد، با مديريت فروشگاه صحبت کنيد.
منطقه ي خال سياه (دو طبقه ي زيرينِ طبقه ي فوقاني)
در اين طبقه چه بگذاريم؟ برندهاي پرفروش و ساير برندهاي مطرح و شناخته شده
چرا؟ برندهاي پرفروش هميشه در قفسه ها و طبقاتي قرار ميگيرند که به آنها «خال سياه» (نقطه مرکزي سيبل يا دارت) ميگويند. يعني جلو و وسط، درست جايي که در معرض ديد باشد. اين طبقه ها بهترين نقاط براي عرضه کالاها هستند و به همين دليل است که توليدکننده ها بايد براي قرار گرفتنِ محصولاتشان در اين نقاط طلايي هزينه بپردازند. اگر سوپرمارکت يا هر فروشگاه خرده فروشي ديگري، کالاهاي ارزان قيمت يا کم سود را در بهترين و «در معرضِ ديد»ترين قفسه ها و طبقات قرار دهد، هيچ منفعتي نصيبش نمي شود. بنابراين در اين قفسه ها و طبقات، کالاهايي را مشاهده ميکنيد که تفاوت ميان هزينه ي خريد از توليدکننده و قيمتِ فروش آنها markup، مبلغ قابل توجهي باشد و سودآوري مناسبي را تحقق ببخشند. کالاهايي که در رده هاي پايين تري قرار دارند، براي اينکه بتوانند در کنار کالاهاي پرفروش عرض اندام کنند بايد هزينه اش را بپردازند.
نکته: کافي است به طبقاتي که پايين تر از اين دو طبقه در قفسه واقع شده اند نگاهي بياندازيد تا کالاهاي مشابهي را با شهرت، قيمت و کيفيت پايين تر مشاهده کنيد.
طبقات هم سطح با چشم کودکان
در اين طبقه چه بگذاريم؟ کالاهايي را که براي کودکان جذابيت و مورد استفاده دارند.
چرا؟ کودکان و نوجوانان نسبت به اين کالاها واکنش نشان ميدهند و ميتوانند دستهايشان را دراز کنند و آنها را بردارند.
نکته: قرار دادن اين کالاها همسطح با چشم کودکان و نوجوانان، يعني ?? تا ?? درصد فروش بيشتر. هرچند کودکاني که بستني، آبنبات، بادکنک و خوراکي هاي ديگر را در دست دارند به احتمال کمتري تحت تأثير کالاهاي عرضه شده در اين سطح قرار خواهند گرفت!
منبع: مونوشلف