کار روغن موتور چیست؟

وظايف اصلي روغن موتور عبارت است: روان سازي قسمت هاي متحرک موتور، به حداقل رساندن اصطکاک و فرسايش، کمک به کاهش حرارت و جذب ذرات معلق و رسوبات لجني حاصل از احتراق.
درباره روغن موتور بايد تا چه حد بدانيم - قسمت اول

درباره,روغن,موتور,بدانيم,قسمت,اول,آکاايران,روان سازي قسمت هاي متحرک,موتور,بدانيم,موتور,روغن,کمک,حاصل,کمک به کاهش حرارت و جذب,کمک,روان,کمک به کاهش حرارت و جذب,وظايف,حاصل,روان سازي قسمت هاي متحرک,بدانيم
از آنجا که روغن موتور بايد اين چند کار را به طور همزمان انجام دهد، فرمولاسيون شيميايي پيچيده اي را مي طلبد اما براي آگاهي از عملکرد روغن موتور چگونگي رده بندي آن و انتخاب نوع صحيح روغن موتور براي خودرويتان، نيازي نيست شيميدان يا مهندس شيمي باشيد بلکه کافي است با انواع مختلف روغن موتور، رده بندي و علائم و اختصارات آن آشنا شويد.

?. انواع روغن ها
در حال حاضر روغن هاي موتور به سه نوع کلي تقسيم مي شوند:
الف: مينرال (ارگانيک) ب: سنتتيک چ: نيمه سنتتيک (Premium)

الف ـ مينرال:
روغني است که برپايه نفت خام ساخته مي شود و سال هاست در خودروها به کار مي رود و همه ما با آن آشنايي داريم.

ب ـ سنتتيک:
روغني است که از ترکيبات شيميايي يا پوليمراسيون هيدروکربن ها (Olefins) توليد مي شود نه از تصفيه نفت خام. اين نوع روغن اولين بار در موتورهاي جت به کار گرفته شد و به دليل مزايايي که نسبت به نوع مينرال داراست، در ساليان اخير مصرف آن در خودروها نيز فزوني يافته است. روغن هاي سنتتيک انواع مختلف با مواد تشکيل دهنده متفاوت دارند که اين موضوع آنها را از لحاظ کيفيت و نوع مصرف نيز با يکديگر متمايز مي کند. از بين صدها نوع روغن سنتتيک با فرمولاسيون هاي مختلف که هر يک محاسن و معايبي دارند، نوعي که برپايه Poly alpha olefins يا به اختصار (PAO) ساخته مي شود و مقادير کمي هم Ester دارد، داراي کارايي و مقبوليت بيشتري است.

بيشتر روغن هاي سنتتيک از مزاياي زير برخوردارند:
?. کاهش مصرف روغن به دليل عمر بيشتر آن
?. غيرخورنده و غيرسمي بودن
?. تبخير شوندگي پايين
?. دماي سوختن بال
?. مقاومت در برابر اکسيداسيون بالا
?. دارا بودن شاخص ويسکوزيته بالا به صورت طبيعي (عکس العمل سريع در مقابل تغييرات دما)
?. کاهش مصرف سوخت تا ?/? درصد
?. نقطه روان شدن پايين
?. قابليت استفاده از روغن هاي با گستره ويسکوزيته زياد بدون نگراني از شکست پليمرها (در ادامه توضيح داده خواهد شد.)

عيب اين نوع روغن ها نيز قيمت بالاي آنها و عدم تطابق کامل با موتورهاي داراي تکنولوژي قديمي است.

ج ـ نيمه سنتتيک:
مخلوطي است از روغن سنتتيک و مينرال (ارگانيک). اين نوع روغن کيفيت روغن هاي سنتتيک را ندارد اما در شرايط سخت نظير دماهاي بالا و يا بار زياد عملکرد بهتري نسبت به نوع مينرال از خود نشان مي دهد و بيشتر در وانت ها و SUVها مصرف مي شود و قيمت آن نيز کمي بيشتر از مينرال هاست.

براي آگاهي از اين که کدام روغن براي خودروي شما مناسب است، بهترين مقالات اطلاعات عمومي و گوناگون - و مأخذ دفترچه راهنماي خودرو يا برچسب هاي داخل محفظه موتور (در صورتي که نوع روغن مشخص نشده، معناي آن استفاده از همان نوع قديمي مينرال است). استفاده از روغن مينرال يا نيمه سنتتيک براي موتوري که تنها استفاده از روغن سنتتيک در آن توصيه شده، مي تواند براي موتور خطرآفرين باشد اما در مقابل استفاده از روغن هاي سنتتيک يا نيمه سنتتيک براي موتورهايي که براي استفاده از نوع مينرال طراحي شده اند (موتورهاي قديمي) با تمهيدات خاصي، از نظر توليدکنندگان روغن هاي سنتتيک بلامانع است (روغن صنعتي).