پکیجرهای(Packager) دیزل ژنراتور چه کسانی هستند؟
اساساً هیچ کدام از شرکتهای سازنده دیزل همچون پرکینز، کامینز، ... و یا سازندگان ژنراتور همچون استمفورد، مکالته و ... تولید کننده دیزل ژنراتور نیستند. در دنیا شرکتهایی وجود دارند که منحصراً در صنعت کوپله دیزل ژنراتور فعالیت مینمایند. این شرکتها موتور دیزل و ژنراتور مورد نیاز خود را از سازندگان موتور دیزل و سازندگان ژنراتور به صورت جداگانه تهیه نموده و آنها را کوپل نمودهو دیزل ژنراتورها را تحت نام تجاری خود به بازار عرضه مینمایند.
از کوپله کاران بزرگ صنعت دیزل ژنراتور میتوان به برندهای اف.جی.ویلسون (FG Wilson) و کامینز پاور (Cummins Power) انگلستان و المپین (Olympyan) اشاره کرد. شرکتهای تولید کننده (کوپله کار) دیزل ژنراتور در اصطلاح پکیجر (Packager) گویند.
آیا پکیجرهای ایرانی قابلیت رقابت با محصولات مشابه را دارند؟
همانطور که توضیح داده شد پکیج نمودن(کوپله) دیزل ژنراتور نیازمند تکنولوژی خاصی نمیباشد. آنچه متاسفانه باعث ضعف محصولات شرکتهای داخلی و خارجی در زمینه است کمبود دانش فنی¬ نمیباشد. بلکه این امر به عمد به دلیل کاهش هزینه های تولید بوده و آگاهانه صورت میگیرد. اصولاً اصل رقابت صرف بر قیمت دیزل ژنراتور سبب بروز این کم کاریها و حتی تغییر در نوع محصول ارائه شده میگردد.
به عنوان مثال نوع ورق، ضخامت و رنگ شاسی (رنگ پودری الکترواستاتیک)، برند قطعات تابلو کنترل، باتری، سنسورها و ... استفاده شده از جمله این موارد است. لذا دیزل ژنراتورهای تولید شرکتهای برتر داخلی اگر برتر از محصولات تولیدی سایر کشورها نباشند، قطعاً کمتر از آنها نخواهند بود. این امر با توجه به انتخابی بودن قسمتهای مختلف دیزل ژنراتور بسیار بدیهیست.
ضعف دیزل ژنراتورهای پکیجرهای خارجی؟
شرکتهای پکیجر خارجی مطرح، جهت به انحصار در آوردن مشتریان خود قطعات مربوط به تابلو کنترل مخصوصاً برد کنترل و قطعات یدکی موتور دیزل و همچنین قطعات مربوط به ژنراتور را با شماره سریالهای مختص به خود به مشتریان ارائه مینمایند تا مشتریان بیشتر به آنها وابسته گردند. علاوه بر انحصاری بودن سریال قطعات مکانیکی در صورت خرابی قطعات الکترونیکی مثلاً برد کنترل تهیه آن برد کنترلی از شرکت پکیجر بسیار سخت و هزینه تهیه آن چندین برابر قیمتهای معمول میباشد. همچنین با توجه به اینکه ماژول مورد استفاده در این بردها نیز انحصاری است هزینه جایگزین نمودن آنها با مجموعه های روتین نیز شامل هزینه های فراوانی میباشد.
علت قیمت بالای دیزل ژنراتورهای کوپله فابریک(غیر ایرانی) در چیست؟
از نظر تعرفه¬های گمرکی دیزل ژنراتور به عنوان یک محصول نهایی وارد کشور میگردد، لذا درصدهای بیشتر گمرکی در مقایسه با موتور دیزل تک و ژنراتور تک که به عنوان مواد اولیه صنعت تولید دیزل ژنراتور میباشد تعلق میگیرد. با توجه به قیمت بالای این دستگاهها اختلاف 10% در قیمتها تفاوتهای چنین میلیون تومانی در قیمت نهایی دستگاه ایجاد مینماید.
پس در واقع قیمت بالای دیزل ژنراتورهای کوپله فابریک (غیر ایرانی) نه صرفاً به دلیل کیفیت قطعات استفاده شده بلکه بخش عمده ای از قیمت آن هزینه های گمرکی است که از جیب کارفرمایان پرداخت میگردد.
آیا امکان سوء استفاده از نام دیزل ژنراتور کوپله فابریک وجود دارد؟ چگونه؟
همانطور که گفته شد تولید دیزل ژنراتور نیازمند تکنولوژی پیچیده ای نیست. این امر سبب گردیده برخی از افراد دیزل ژنراتورهای تولیدی خود را کاملاً مشابه با دیزل ژنراتورهای کوپله فابریک تولید نمایند و در نتیجه دیزل ژنراتورهای تولید خود را به قیمت دیزل ژنراتور کوپله فابریک عرضه مینمایند.
در برخی موارد، اشخاص(مقیم ایران) شرکت تولید کننده دیزل ژنراتوری را در کشور دیگری به ثبت میرساند. سایت و مدارک و ... مربوط به آن شرکت را نیز ایجاد مینماید. سپس کلیه محصولات خود را در ایران و با نام و اسم آن شرکت ثبت شده در خارج کشور تولید و به بازار عرضه میکنند.
البته موارد فوق شامل تمام دیزل ژنراتورهای کوپله فابریک(غیر ایرانی) موجود در بازار نمیباشد.