دیزل ژنراتور ترکیب یک موتوردیزلی با ژنراتورالکتریکی (اغلب مولد نامیده می شود) به منظورتولید انرژی الکتریکی می باشد. دستگاه های دیزل ژنراتور در مکان هایی که به شبکه برق متصل نمی شوند و یا به عنوان تولید برق و ذخیره برق درصورت قطع برق استفاده می شوند. دیزل ژنراتورهای کوچک وقابل حمل ازیک کیلوولت آمپر تا ۱۰کیلوولت آمپر نیزموجود می باشند که به عنوان ذخیره برق درمحوطه ساختمانها یا منبع برق برای وسایلی همچون خانه های سیار مورد استفاده قرار می گیرند. پیدایش دیزل ژنراتور : دیزل ژنراتور پیدایش خود را مدیون دو مخترع می باشد. یکی ازاین دو، مخترع اولین ژنراتور، میشل فارادی و دیگری مخترع موتوردیزل رودالف دیزل می باشند. اولی یعنی مشیل فارادی ، چنانچه امروزه همه اختراعات او در الکتریسیته را می دانیم، سهم عظیمی در زندگی داشته است. مشیل فارادی مردی معمولی ولی دارای طبیعتی کنجکاو بود. او در سنین کوچکی در یک صحافی، شاگردی می کرد و در اینجا بود که او به شدت اطلاعات خود را افزایش داد زیرا هرآنچه را که دستش می رسید، می خواند. او بسیار به مفهوم انرژی و نیرو علاقمند بود و این علاقه در طول زندگیش ادامه یافت و درنهایت به یک فیزیکدان و شیمیدان معروف تبدیل شد. کشف القای الکترومغناطیسی توسط میشل فارادی درسال۱۸۳۱ رخ داد که منجر به توسعه ژنراتوری جدید شد. او از آنچه خود حلقه القا می نماید، برای کشف القای الکترومغناطیسی استفاده کرد. این القای الکتریسیته در سیستم با استفاده از تأثیر الکترومغناطیسی جریان درسیم دیگر بود. این اولین مبدل بود و با کشف مگنت (مگنتر)، فرآیند القای الکتریکی که محصول جریان الکتریکی دائمی می باشد، تا آخردنبال شد. او دو قطعه سیم را با استفاده از یک اتصال مرتغیبه یک صفحه سی را به هم وصل کرد. او صفحه در اطراف قطب های آهنربا چرخاند و توانست جریان مستقیم دائمی را ایجاد کند. این اولین ژنراتور زمان بود. این دسته از آزمایش ها به تحولی در ژنراتورکه ما امروزه می شناسیم، منجرشد. بااین حال، دیزل ژنراتور توسعه خود را مدیون مخترع رودالف دیزل می باشد. او به عنوان یک مهندس سردخا نه آغاز به کارکرد و درنهایت خود را مشغول به کارکردن بر روی طرح های موتورهای گرمایی کرد. او درسال ۱۸۹۲کارش را منتشرکرد که با روش و طراحی موتورهایی که سوخت درسیلندر اتفاق می افتاد، مرتبط بود. او برای این هدف همچنان کار می کرد و درتولید موتور دیزل که دارای ۷۵درصد بازدهی بود، به موفقیت دست یافت. این تولید، پیوند (اتصال) موتوردیزل او با ژنراتوری است که منجر به تولید دیزل ژنراتوری شد که امروزه همه ما آن را می شناسیم طراحی او نسبتا بزرگ و سنگین تر بود و درموارد صنعتی به عنوان یک ژنراتور، کاربردی ترمطرح شد. آنها برای به کارانداختن خط لوله ها و دستگاه های الکتریکی و آبیاری گیاهان مورد استفاده قرارمی گرفتند. مدتی بعد، آنها در معادن و زمین های نفتی نیز مورد استفاده قرارگرفتند. دیزل ژنراتور به بیان ساده پیوند موتوردیزلی با ژنراتورالکتریکی است و از زمان اختراع تاکنون در طول تاریخ درموارد زیادی مورد استفاده قرارگرفته است . به نظر می رسد دیزل ژنراتور به دلیل اینکه برای استفاده های صنعتی بسیار مناسب است، ازسوی اکثر شرکت های بزرگ مورد انتخاب قرار می گیرد. یک عامل دلسرد کننده برای استفاده دیزل ژنراتور در چهارچوب ضوابط بازارخرده فروشی این است که نسبتآ پرسرو صداست ولی این امر از اولین دیزل ژنراتور بسیارکاهش یافته است و اکنون تقریبآ با ژنراتورهای گازوئیلی قابل مقایسه می باشد. این ژنراتورها شامل مزایای دیگری همچون افزایش صرفه جویی در سوخت و کاهش هزینه های نگهداری می باشد که می توان شهرت آنها را دراستفاده های صنعتی توضیح داد.
منبع : اخبار و مقالات صنعت