جرقه زن الکتریکی گازی

سوخت پودر شده بوسيله دستگاه جرقه زن بطور خودکار مشتعل مي گردد. وقتيکه شمعک گازي بطور خودکار در اثر جرقه الکتريکي روشن شد مشعل شروع بکار مي نمايد و شعله تشکيل مي شود. پس از تشکيل شعله جرقه بطور خودکار قطع مي شود.
اصول کار پمپ و ارزه سوخت:
مشعل حاوي سيستم سوپاپ هاي تنظيم کننده است که توسط آنها مقدار سوخت مايع معرفي و پمپ شده و تنظيم مي شود.
پمپ سوخت از چندين قسمت تشکيل شده است، که دو چرخ دنده که با چرخش يکي از آنها توسط الکتروموتر مشعل با ديگري دگير شده و باعث رانش سوخت به سمت خروجي پمپ مي گردد. شير کنترل مقدار سوخت، توسط اتصالات مدليشن به نسبت هواي ثانويه مقدار سوخت خروجي از پمپ سوخت را کنترل مي کند.
فشار برگشتي سوخت در لوله برگشت نبايد از مقدار 379/1 بار يا (20 پوند بر اينچ مربع ) تجاوز نمايد. از اين جهت شير قطع کننده جريان در مسير لوله برگشت قرار نمي دهند. ولي مي توان يک شير آزاد کننده فشار اضافي در مسير برگشت سوخت نصب نمود که از ايجاد فشار اضافي و صدمه زدن به پمپ جلوگيري مي نمايد.
پمپ سوخت را از پشت محفظه دريافت کرده و با فشار به محفظه خروجي تخليه مي نمايد. اين پمپ به صورت شناور نبوده و نياز به بيرون راندن خلاء در قسمت مکش دارد.
دريچه هاي گردان کنترل سوخت خروجي (واليو والو) بطور کامل دنده دار بهم درگير شده اند بطوريکه اگر يکي از آنها جلو حفره ها را باز کند دريچه ديگر همان تعداد سوراخ را مسدود مي نمايد که در آن صورت مقدار متناسبي از حجم ثابت سوخت که از پمپ تخليه خارج مي شود به سيستم تغذيه و قسمت پودر کننده وارد مي گردد و همين مقدار سوخت همواره از طريق سوپاپ تنظيم سوخت بدون توجه به تغييرات غلظت درجه حرارت و درجه سوخت مقدار معيني خارج مي گردد.
چون سوپاپ هاي سوخت براي تهيه نسبت صحيح سوخت بين قسمت پودر کننده و مخزن سوخت مي باشند مسلم است که فشار روي قسمت هاي خروجي در سوپاپ هاي تنظيم بايستي يکسان باشد.
پيستون متعادل کننده يک وسيله تنظيم کننده فشار مي باشد که تعادل ثابت و يکنواختي از نظر فشار در قسمت هاي خروجي سوپاپ هاي تنظيم فشار فراهم آورد.
روش کنترل مشعل خودکار:
وقتيکه مشعل در حال کار است بازده مشعل برحسب فشار ديگ بخار تغيير مي کند. چنانچه در مقدار بخار خروجي ديگ کاهش داده شود. فشار داخلي ديگ افزايش مي يابد اين تغيير فشار بوسيله دستگاه تنظيم و کنترل فشار اندازه گيري مي گردد و باعث تغيير متناسبي در موتور تنظيم کننده مشعل که موجب کاهش ميزان نسبت هوا و سوخت مي گردد.
چنانچه مقدار بخار مصرفي افزايش يابد فشار ديگ پائين آمده و در نتيجه نسبت هوا و سوخت بالا مي رود. اين عمل تا وقتيکه مشعل به حداکثر بار دهي خود برسد ادامه مي يابد.
در فشار پائين که در آن نقطه بازده کار حداکثر است مي توان اختلاف فشار را بوسيله دستگاه تنظيم و کنترل فشار تنظيم نمود. مي توان تا حد امکان فاصله را بيشتر گرفت. هرگاه مصرف بخار کاهش يابد شعله کم مي شود تا جائيکه به حداقل خود مي رسد و چنانچه مقدار بخار مصرفي از حداقل بازدهي نيز کمتر شد فشار داخل ديگ افزايش مي يابد تا اينکه شعله روي نقطه حداقل خود تنظيم مي گردد. هنگاميکه فشار به p3 مي رسد مشعل تحت عملکرد دکمه هاي حد فشاري از کار مي افتد. و مشعل پس از زماني مجددا شروع بکار مي نمايد. که فشار ديگ به حداقل فشار خود رسيده باشد.
فشار معمولاً پائين تر از فشار حد تنظيم مي گردد. ليکن مشعل روي شعله پائين شروع بکار مي نمايد. اما بازدهي آن به تدريج که شعله به اندازه مربوط به فشار بالا مي رسد افزايش مي يابد.

مشعل هاي دو سوخته گاز و مايع :
کنترل هواي احتراق اوليه و ثانويه نظير مشعل هاي مايع سوز مي باشد. وقتي که سوخت مشعل گاز باشد اتصال محور مشعل با پمپ سوخت قطع مي گردد. شير جريان گاز از طريق ميکروسوئيچ که توسط سيستم اينترلوک بکار مي افتد جريان سوخت مشعل را جدا مي سازد.
مقدار جريان گاز توسط شير کنترل اندازه گيري مي گردد. و پس از ورود از محور چند راهه به پ***تانک هاي گازي مي رسد که در اندازه هاي مشخص نسبت به مشعل مي باشد.
کنترل هوا و سوخت:
هنگاميکه سوخت ديگ گاز است، موتور تنظيم کننده سوخت مايع به کنترل دمپر هواي اوليه و ثانويه ادامه مي دهد ليکن جريان تغذيه سوخت به پودر کننده توسط سوئيچ جدا کننده و قطع و ميکروسوئيچ با سيستم اينترلوک به شير گاز مربوط مي گردد.
اندازه گيري گاز توسط موتور تنظيم و کنترل مشعل صورت مي گيرد. و توسط يک سيستم تنظيم الکترونيکي کنترل مي گردد.
مشعل هاي دو سوخته با نازل هاي دو سوخته طرح شده اند اين مشعل ها از مشعل سوخت مايع با کاپ است که به آن مجاري گاز و يک حلقه شعله دهنده اضافه گرديده است. هواي اوليه توسط همان سيستم پروانه براي هر دو سوخت مايع و گاز تهيه مي گردد. کنترل هواي ثانوي براي هر دو نوع سوخت نيز يکسان نيست.
عمل تبديل از حالت سوخت مايع به گاز توسط سويچي که در تابلو برق قرار گرفته انجام مي شود.
سوئيچ را در وضعيت گاز يا سوخت مايع مي دهند و نيز جهت اين تبديل يعني از حالت مايع به گاز لازم است که اتصال بين پمپ سوخت با مشعل قطع گردد. هنگاميکه ديگ با گاز کار مي کند تمام شير هاي اصلي جدا سازنده گاز بايستي باز و شيرهاي سوخت مايع بسته شود و بر عکس هنگاميکه بخواهيم ديگ با سوخت مايع کار کند بايستي تمام شيرهاي سوخت مايع باز و شيرهاي اصلي گاز بسته باشند.
چنانچه پوسته محافظ سر نازل را برداريم منفذ هاي گاز کاملاً قابل ديد مي باشند که در آن صورت نيز مي توان آن ها را پاک نمود. اندازه لوله منفذهاي گاز دقيقاً براي نوع و فشار معين گاز تعيين گرديده اند. چنانچه در نوع يا فشار گاز تغيير داده شود در آن صورت لازم مي آيد که اندازه هاي جديدي براي منافذ در نظر گرفته شود.
در ساختمان مشعل، به خاموش شدن بدون خطر توجه زيادي شده است. يعني اگر تحت هر شرايطي جريان گاز و يا برق قطع شود فوراً در همان شرايط خاموش مي شود و اگر پس از مدتي جريان برق مجدداً به ديگ وارد شود مشعل در حالت خاموش باقي مي ماند تا اينکه مجدداً کليد دستي جهت شروع بکار فشار داده شود.