تعیین ابعاد قفسه بندی فروشگاه خرده فروشی

وقتی نوع و شکل ویترین ها و قفسه های سوپرمارکت یا هایپرمارکت خود را تعیین کردید، نوبت به این می رسد که مشخص کنید که آیا این تجهیزات و سازه ها با فضایی که به فروشگاه تان اختصاص داده اید هماهنگ هستند یا خیر.
برای اینکه بطور صحیح و اصولی این سنجش را انجام دهید بایستی درباره چیدمان و آرایش قرارگیری تجهیزات و سازه ها و همچنین فهرست اقلام و کالاهایی که برای عرضه و فروش به نمایش خواهید گذاشت ارزیابی بسیار دقیق و مفصلی به عمل آورید.
با در اختیار داشتن وضعیت چیدمان قفسه ها و ویترین ها و تعداد اقلام مورد فروش، کاری که باید انجام دهید، اندازه گیری اندازه و ابعاد قفسه هاست:
- تعیین عرض (پهنای) کلی فضای قفسه بندی: این فضا مربوط است فاصله ی پهلو به پهلوی محلی که برای نگهداری و عرضه ی کالاهایتان در نظر گرفته اید.
- تعیین عرض (پهنای) تک تک یونیت های قفسه ی مورد نیاز: این ابعاد مربوط است به فاصله ی چپ تا راست هر یک از یونیت های قفسه ای که قرار است در فضای در نظر گرفته شده در کنار یکدیگر قرار بگیرند. و بایستی بر اساس عرض کلی فضایی که برای آنها در نظر گرفته اید، بر اساس علایق خودتان و همچنین بر اساس عرض (پهنای) کالاهایی که داخل هر یک از این یونیت های قفسه ای واقع خواهند شد تعیین شوند.
- تعیین عمق قفسه ها: این ابعاد مربوط است به فاصله ی قسمت جلوی قفسه های تا قسمت انتهایی آنها که در مورد هر یک از یونیت های قفسه ای بر اساس فضای تخصیص یافته و اندازه و تعداد کالاهایی که بایستی در قفسه ها قرار بگیرند تعیین می شود.
- تعیین ارتفاع قفسه ها: این ابعاد بر اساس ارتفاع سقف فروشگاه و ارتفاع هر یک از یونیت های قفسه ای (یعنی فاصله ی بین سطوح قفسه ها یا فاصله ی بین کف هر قفسه و سقف قفسه) تعیین می شوند. فراموش نکنید که هنگام تعیین ارتفاع هر یونیت قفسه ای، ارتفاع کالاهایی را که قرار است در هر یک از این یونیت های قفسه ای واقع شوند را اندازه گیری کنید و در نظر بگیرید.