بازارکار و آِینده شغلی طراحی مد و لباس
طراح مد و لباس مي تواند در انواع شرکت هاي طراحي، توليد و عرضه پوشاک، کيف و کفش، زيورآلات و... استخدام شود.
همچنين مي تواند به صورت آزاد و مستقل کار کند.
در صورت داشتن تجربه، تبحر و سرمايه کافي نيز مي تواند شرکت هاي طراحي يا توليد لباس راه اندازي کند.
طراحان مد و لباس در کشور با مسايل و مشکلاتي روبرو هستند که برخي از آنها عبارتند از :
نبود جايگاه مناسب و تعريف شده براي شغل طراحي مد و لباس در کشور
نبود ارتباط مناسب بين طراحان و توليدکنندگان
نبود قانون کپي رايت براي طراحان
عدم حمايت کافي طراحان از سوي مسئولان
کپي برداري از بسياري از نمونه کارهاي خارجي براي طراحي هاي داخلي و بومي
نبود امکان ادامه تحصيل در مقاطع تحصيلات تکميلي در رشته طراحي لباس
در خصوص وضعيت بازارکار و ميزان استخدام طراح مد و لباس در ايران و طراحي لباس آمار دقيقي در دسترس نمي باشد.
با توجه به مشکلات ذکر شده در اين حوزه و روند فعال روبه رشد مدها و مدل هاي خارجي، شايد بتوان گفت شرايط کار در اين حوزه در ايران کمي سخت و نياز به انگيزه، تلاش و پشتکار زيادي دارد.
البته حمايت هاي سازمان ها و بخش هاي مسئول در اين بخش، در رفع مشکلات و بهتر شدن بازارکار آن، بسيار موثر است.
وضعيت استخدام اين شغل در برخي کشورهاي جهان عبارتند از :
آمريکا - پيش بيني مي شود بين سال هاي 2010 تا 2020 در آمريکا ميزان استخدام طراحان مد رشدي نداشته و تغييري نخواهد کرد. اين درحالي است که متوسط ميزان رشد براي همه مشاغل حدود 14 درصد خواهد بود.
استراليا - ميزان استخدام در اين شغل در استراليا در بازه زماني 5 سال گذشته در مقايسه با رشد متوسط همه مشاغل (10.2 درصد)، 27 درصد رشد داشته است. براي سال هاي آينده نيز ميزان رشد زيادي براي اين شغل در استراليا پيش بيني شده است.