چگونه فناوري، سبد خريد شما را پر از كالا خواهد كرد
سوپرماركتها در جستجوي ابداع و بكارگيريِ روشهاي هوشمندانهاي براي آسانتر كردنِ تجربهي خريد مشتريان هستند. پنير و كره و مرباي صبحانه تمام شده و همسرتان هم چيز زيادي از شكلات صبحانه و خامه باقي نگذاشته است و بهزودي همه چيز در آشپزخانهتان ته خواهد كشيد. اما نگران نباشيد!
كافيست دستگاه اسكنر خود را برداريد و ظرف يا جعبهي نگهداري مواد غذاييتان را قبل از آنكه به انتها برسد اسكن كنيد. اسكنر شما با ”حساب مشتري“ شما در سوپرماركت هماهنگ و متصل است و با اتمام پنير و كره و مربا در يخچالتان، اين كالاها بلافاصله در فهرست خريدتان قرار ميگيرند. شايد تخممرغ، شير و نان شيرمال هم دارد تمام ميشود. ميتوانيد آنها را هم به كالاهاي اسكنشدهتان اضافه كنيد.
سؤال اينجاست كه آيا اين ابزار ميتواند زندگي مشتريان را آسانتر كند يا حتي از برخي جهات براي مشتريان سرگرمكننده باشد؟ به عقيدهي مدير يكي از فروشگاههاي زنجيرهاي خردهفروشي، كه مراحل آزمايشي اين سيستم را پشتِ سر ميگذارد، پاسخ به اين سؤال مثبت است. به گفتهي ابداعكنندهي اين سيستم، هدف از راهاندازيِ آن، جداسازيِ فرآيند خريد از كامپيوترهاي خانگي و اينترنت، و امكانپذير كردنِ خريد و تهيهي مايحتاج منزل در فضاي آشپزخانه است. سازندگان اين سيستم قصد دارند آن را به ابزار تشخيص صدا هم مجهز كنند تا فقط از طريق بيانِ صوتيِ كالاهاي مورد نياز، سيستم به طور خودكار كالاها را به فهرست خريد فروشگاه وارد كند.
البته هدف از همهي اين نوآوريها، تقويتِ حس لذت و سرگرمي در فرآيندخريد نيست. خردهفروشها، از سوپرماركت گرفته تا فروشگاههاي كالاهاي لوكس، به هر شيوه، ابزار و فناورياي متوسل شوند تا بتوانند تجربهي خريد را ديجيتاليتر و شخصيتر كنند. هدف از اين تلاش مستمر، وفاداري مشتريان به برندهاي مورد نظر خردهفروشها و افزايش فروش است. دکوراسيون فروشگاه
براي مثال، فروشگاههاي زنجيرهاي تسكو، صفحههاي نمايش لمسيِ عظيمي را در ابتدا و انتهاي راهروهاي فروشگاه قرار داده است كه به ”راهروهاي بيپايان“ معروفند و امكان خريد اينترنتي آنلاين و نامحدود در فضاي فروشگاه را براي مشتريان فراهم ميكنند. درست همانطور كه وقتي به فروشگاه اينترنتي مراجعه ميكنيم، پيامهاي تبليغاتي ناگهان در مقابل چشمهايمان نمايان ميشوند، از اين پس، سيستمهاي حسگر خاصي كه به iBeacons موسوم هستند، در فروشگاههاي خردهفروشي، همين كارِ پيامهاي تبليغاتي را انجام خواهند داد، بهطوري كه وقتي در ميان قفسههاي سوپرماركت راه ميرويد، از كنارِ هر كالايي عبور ميكنيد، پيامي تبليغاتي دربارهي آن كالا بر صفحهي تلفن همراهتان نقش ميبندد و به شما پيشنهاد ميكند كه فلان شكلات فندقي را كه هفتهي گذشته خريداري كرديد و اكنون در مقابل چشمانِ شماست، بخريد! يا اينكه فكر خوبي است كه يك بسته خامه، كه تخفيف هم خورده است، بخريد و با مرباي توتفرنگياي كه داخلِ چرخ خريد فروشگاهيتان است صرف كنيد!
به گفتهي يكي از مجريان اين طرح، ”با استفاده از iBeacons ميتوانيم فروشگاههاي حضوري و دنياي آنلاين را در كنار هم داشته باشيم و از تعامل ميان آنها به اهداف مورد نظرمان برسيم.“ فروشگاههاي كالاهاي لوكس و مد روز هم از قافله عقب نماندهاند. براي مثال، فروشگاه Burberry در لندن، تراشههايي را داخل كت و ساك دستيِ مشتريان قرار ميدهد تا هر گاه مشتريان در اطرافِ آينههاي بهاصطلاح جادوييِ داخل فروشگاه كالاهايي را پرو يا امتحان ميكنند، اين آينهها به صفحهنمايشهاي ديجيتال تبديل ميشوند و اطلاعاتي را در مورد كالاي مورد نظر مشتريان به آنها نمايش ميدهند.
نسل بعديِ اين آينههاي جادويي يا همان صفحات نمايش هوشمند به شما اين امكان را خواهد داد خودتان را در تركيبهاي مختلفي از رنگهاي لباس يا زيورآلاتي كه پوشيدهايد ببينيد، يا حتي ساكدستيهاي متفاوت، آرايش چهره و گوشوارههاي مختلفي را تجربه كنيد و در نمايشگر ببينيد. حتي ميتوانيد تصوير خودتان با اين لباسها، آرايشها و زيورآلات مختلف را همانجا در فروشگاه، از طريق اينترنت و شبكههاي اجتماعي با دوستانتان شِر كنيد. حتي اين سيستم به حدي هوشمند است كه از طريق دوربينهاي مختلف، ظاهرِ شما را از زواياي مختلف بررسي كند و بگويد كه تيپ و ظاهرتان در كدام قسمت اِشكال دارد و با پوشيدنِ چه كالايي ميتوانيد آن اشكال را برطرف كنيد، يا اينكه كدام لباس يا كالا ميتواند مكملِ آنچه به تن كردهايد باشد يا چه چيزي با چه چيزي بيشتر ميآيد و به جذابيت شما ميافزايد!
بخشهايي از فروشگاهها كه لوازم آرايشي و زينتي عرضه ميكنند، از اين فناوريها استفاده كردهاند، بهطوري كه به مشتري كمك ميكنند تا از ميان انبوه گزينههاي پيش رو، بتواند كالاي مورد نظرش را شناسايي و خريداري كند. بسياري از مشتريان تحمل و حوصلهي سماجتها و پُرحرفيهاي فروشندگان را ندارند، بنابراين سيستمهايي نصب شدهاند تا ابتدا از طريق صفحه نمايش، انتظارات مشتري، طرح و مدل مورد نظر او يا مشكل پوست و مويي كه براي معالجهي آن به بخش آرايشي بهداشتيِ فروشگاه مراجعه كرده است را از طريق پرسيدن سؤالاتي از مشتري، مشخص كنند و سپس نسخهاي را براي او پرينت ميگيرند و به اين ترتيب مشتري متوجه ميشود كه چه محصولاتي براي او مناسبتر است.
البته به عقيدهي يكي از مجريان اين سيستمها، ”در بسياري از فروشگاههايي كه اين سيستمها در آنها راهاندازي شدهاند، عملاً اين سيستمها از ديدِ مشتري پنهانند، چون نه پرسنل فروشگاه براي بهكارگيريِ آنها آموزشي ديدهاند و نه براي استفادهي صحيح از اين سيستمها به مشتري دستورالعمل شفافي ارائه ميشود. اما در برخي فروشگاهها نيز اين سيستمهاي پيشرفته به خوبي مورد استفاده قرار گرفتهاند تا هم فرآيند فروش را آسانتر كنند و هم مشتريان را به خريدِ كالاهايي ترغيب كنند كه در حالت عادي، احتمال بسيار كمي وجود دارد كه آن كالاها را انتخاب كنند.
منبع : ريتيل ايران