به طور کلی در طراحی خودرو نکات زیر در نظر گرفته می شود:
1- در ساخت اتاق و بدنه از سازه های سبک و تو خالی و مقاوم استفاده شود، این کار مانع افزایش وزن خودرو می شود زیرا همان طور که می دانید افزایش وزن خودرو با افزایش مصرف سوخت همراه است.
2- برخی از قسمت های بدنه می بایستی مستحکم تر باشند ، لذا استفاده از ورق های ضخیم تر و یا تغییر شکل ورق های می تواند موثر باشد. هم چنین استفاده از پروفیل تقویتی می تواند به استحکام آن بخش از بدنه کمک کند.
نکات اصلی در طراحی بدنه خودرو
3- خودرو پیوسته در حال حرکت است و قسمت های مختلف آن در حال ارتعاشند، بنابراین ار جوش هایی که ساختار خشک و شکننده دارند، نباید استفاده کرد. بهتر است برای اتصال از جوش CO2 و در سایر موارد ار نقطه جوش استفاده کرد.
4- محل جوش و اتصال دو قطعه نباید در نقاطی که دچار تمرکز تنش هستند و یا نیروی زیادی به آن جا وارد می شود، قرار بگیرد . زیرا احتمال شکست جوش به شدت افزایش می یابد.
5- با تحلیل نیروی و گشتاورهایی که به نقاط مختلف بدنه وارد می شود ، می توان استحکام تمام نقاط خودرو را بررسی کرد و با اشتفاده از پروفیل های تقویتی، فرم دادن به ورق و یا افزایش ضخامت ورق، مشکل را برطرف کرد.
6- محاسبه فرکانس طبیعی اتاق خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا ممکن است فرکانس طبیعی اتاق در محدوده فرکانس ارتعاشات و لرزش های وارد بر خودرو قرار گیرد و باعث ایجاد پدیده تشدید یا رزونانس شود. این لرزش های شدید سرو صدای زیادی ایجاد می کند، جوش ها را می شکند و عمر قطعات را کاهش می دهد.
7- بدنه خودرو نباید در مقابل هوا از خود مقاومت نشان دهد، پس شکل خارجی خودرو کاملا آیرودینامیک باید طراحی شود، زیرا در غیر این صورت، هم کاهش سرعت و هم افزایش سوخت خواهیم داشت.
8- شکل و محل قرار گرفتن قطعات نباید به گونه ای باشد که در اثر لرزش ورق ها به هم بخورند که سر و صدا ایجاد کنند، بنابراین می توان از قطعات پلیمری به عنوان لرزه گیر استفاده کرد.
نکات اصلی در طراحی بدنه خودرو
9- موقعیت قرارگیری تجهیزات و قطعات نسبت به راننده و سایر سرنشینان باید به درستی در نظر گرفته شود(ارگونومی(Ergonomic)) . در بحث ارگونومی شکل صندلی ها و موقعیت قرارگیری آن ها، موقعیت و زوایای تجهیزات به گونه ای طراحی شود که بیشترین تطابق را با شرایط سرنشینان داشته باشد.
10- شکل اتاق و محل شیشه های عقب و جلو و ستون های سقف باید به گونه ای باشد که راننده دید کافی باشد تا تمام جهات خودرو و تمامی زوایا را ببیند.
11- مرکز ثقل خودرو بایستی با دقت تعیین شود با دقت تعیین شود زیرا محل نامناسب آن بر هم زننده تعادل خودرو و کاهش قدرت فرمان پذیری می باشد.
نکات اصلی در طراحی بدنه خودرو
12- اتاق خودرو می بایست در مقابل باران، سر و صدا و نفوذ گرد و غبار مقاوم باشد.
13- در اسکلت بندی اتاق، محل سرنشینان باید کاملا مستحکم و مقاوم بوده تا در هنگام تصادفات تغییر شکل نیابد و هم چنین انرژی ناشی از برخورد را جذب نمایند.
14- همه استانداردهای طراحی خودرو، مثل موقعیت چراغ های روشنایی، موقعیت نصب پلاک، جرم و ابعاد خودرو قلاب های بوکسل، موقعیت قرارگیری مخزن سوخت(باک)، مسائل ایمنی و ... مطابق شرایط تعیین شده، در نظر گرفته شود.