یک نمایشگاه تجاری trade fair, trade show, trade exhibition, expo نمایشگاهی است برای آنکه شرکتهای فعال در یک صنعت خاص بتوانند آخرین دستاوردها، تولیدات یا خدمات خود را ارائه کنند و به نمایش بگذارند، از فعالیتهای رقبای خود آگاه شوند و روندها و فرصتهای اخیر بازار را بررسی کنند.
برخلاف نمایشگاههای مصرفکنندگان consumer fairs، تنها برخی از نمایشگاههای تجاری بر روی همگان باز است. شرکت در برخی از نمایشگاههای تجاری تنها برای نمایندگان شرکتها (اعضای آن صنعت/ صنف خاص، مانند حرفهایها) و روزنامهنگاران ممکن است؛ بنابراین نمایشگاههای تجاری یا به عنوان «همگانی» و یا به عنوان «ویژه اصناف» طبقهبندی میشوند. تعداد اندکی از این نمایشگاهها حالتی بینابین دارند، مثل نمایشگاه کتاب فرانکفورت که در سه روز اول برگزاری، ویژه شرکت اصناف است و در دو روز آخر برای شرکت همگان باز میشود.
این نمایشگاهها به صورت مداوم در همه بازارها تشکیل میشود و معمولاً شرکتهای سراسر دنیا را به خود جلب میکند. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر هر ساله بیش از ۱۰٫۰۰۰ نمایشگاه تجاری برگزار میشود و پایگاههای راهنمای متعدد آن-لاین وجود دارد که برای کمک به برگزارکنندگان، شرکتکنندگان و بازرگانان تاسیس شده تا بتوانند از برگزاری چنین برنامههایی مطلع شوند.
منبع: www.ghurfe.ir