نقش فناوری در طراحی فروشگاه های خرده فروشی

در گفتگويي که Essential Retail با مدير و بنيانگذار موسسه ي طراحي فضاهاي خرده فروشي شريدان Sheridan&Co ترتيب داده است، نقش فناوري را در طراحي فضاهاي خرده فروشي بررسي کرده است:
اين شرکت از زمان تأسيس خود در سال 1982 تاکنون با چند کسب و کار بزرگ همکاري داشته است. در اينجا از مدير و بنيانگذار Sheridan&Co. در مورد نقش فزاينده ي فناوري در بهبود طراحي فضاهاي خرده فروشي سوالاتي را پرسيده ايم که قسمت دوم اين مصاحبه را در ادامه ميخوانيد:
آيا ميتوانيد مواردي را مثال بزنيد که در آنها فناوري توانسته نقش تعيين کننده اي در بهبود طراحي فروشگاه خرده فروشي يا سوپرمارکت داشته باشد؟
نمي توانم فروشگاه اپل Apple را از قلم بيندازم. استفاده از فناوري در اين فروشگاه ها، هم فرآيند خريد را آسان کرده و هم فرآيند پرداخت را، و اين تا حد زيادي از تشکيل صف طولاني جلوگيري کرده است. دکوراسيون فروشگاه
براي مثال، در يکي از فروشگاه هاي اپل در کاليفرنيا، از فناوري اي استفاده شده که توسط آن، مشترياني که گوشي Apple iPhone را دارند، ميتوانند با همان گوشي خودشان از فروشگاه اپل خريد کنند يا کالاها را قبل از اينکه به فروشگاه واقعي قدم بگذارند، ابتدا در گوشي iPhone خود انتخاب کنند و بررسي کنند. سپس پرسنل فروش Apple به محض ورود مشتري، بر روي گوشي خود از ورود او اطلاع پيدا ميکنند و باخبر مي شوند که مشتري بابت کدام کالا از قبل توسط گوشي خود پرداخت انجام داده يا کدام کالا را در گوشي شان مورد بررسي قرار داده است.
اين سيستم به پرسنل فروش فروشگاه کمک ميکند تا درست همان کالايي را که مشتري خواسته يا تمايل به خريد آن را دارد يا نياز او را به بهترين شکل پاسخ ميدهد به او ارائه دهد. بعلاوه، اين فناوري باعث مي شود که هم مشتريان کمتري در فروشگاه پرسه بزنند و هم فضاي بيشتري براي عرضه ي کالاهاي بيشتر فراهم شود.
جداي از بحث بکارگيري فناوري در فضاي درون فروشگاهي، به نظر شما خرده فروشان امروز، براي خلق ظاهر فضاي کسب و کار ايده آل و دلخواه خود معمولا به چه ملزوماتي نياز دارند؟
در همه ي فروشگاه هايي که کار ميکنيم بي ترديد ظاهر آن فروشگاه و حسي که از آن ميگيريم اهميت بسيار بالايي دارد. براي مثال، خيابان آکسفورد Oxford Street (يکي از بزرگترين خيابان هاي غرب لندن که مراکز خريد و فروشگاه هاي بسياري در آن واقع شده است) را در نظر بگيريد. در اين خيابان، شايد يک فروشگاه را نيز پيدا نکنيد که اخيراً، و بصورت دوره اي، بازسازي، زيباسازي و به روز رسانيِ اساسي انجام نداده باشد. اين به اين منطقه اين امکان را ميدهد تا به عنوان يکي از مراکز اصلي خريد جهان، بر وجهه و اعتبار و شهرت خود بي افزايد.
هدف اصلي از طراحي هر فروشگاه، ايجاد انگيزه و محرک براي خريد بيشتر است. هر قطعه اي که در ساختار طراحي فروشگاه بکار مي رود بايستي مکمل ساير اعضا و قطعات باشد تا در کنار يکديگر تجربه اي جذاب و تأثيرگذار را براي مشتري رقم بزنند و باعث شوند که مشتري تمام مايحتاج خود را از همان فروشگاه تهيه کند و بارها براي خريد مراجعه کنند.
طراحي مناسب فضاي فروشگاهي تا چه اندازه ميتواند بستر همکاري ميان خرده فروش هاي خُرد (کوچک) و برندهاي بزرگ را هموار نمايد؟
تبديل نمودن فرآيند خريد به يک تجربه ي فردي، از آن مزيت هايي است که فروشگاه هاي خرده فروشي کوچک از آن برخورداند و همين ويژگي باعث مي شود که اين فروشگاه ها در مقابل غول هاي خرده فروشي، توان رقابت داشته باشند و حتي آنها را مغلوب کنند. آشنا شدن با سليقه ها، علايق و نيازهاي هر يک از مشتريان بطور ويژه، و بکاربردن آنها در ساختار طراحي فضاي فروشگاه و چيدمان سازه ها و کالاها در قفسه ها بر اساس اين شناخت از مشتريان، باعث موفقيت در خدمت رساني اختصاصي به مشتريان مي شود، و اين اتفاقي است که تحقق آن در فروشگاه هاي بزرگ خرده فروشي بسيار مشکل است.

منبع: Essential Retail