اگر خلاق و عاشق مد هستيد، اين کار مناسب شماست.
طراحي مد، هنر استفاده از طراحي و زيبايي شناسي در توليد پوشاک، کيف،کفش و زيورآلات است. طراحي مد متاثر از فرهنگها و آداب و رسوم جوامع مختلف بوده و به اندازه همين تفاوتها داراي تنوع بالايي است. تاريخچه رسمي طراحي مد و لباس به ابتداي قرن نوزدهم زماني که طراحان به طراحي لباس براي مجالس اشرافي مي پرداختند بر مي گردد.
به هنرمنداني که در عرصه پوشاک، کيف، کفش و... با طرحهاي ابداعيشان تاثير بسزايي در صنعت مد در يک دوره خاص زماني دارند، «طراح مد و لباس» گفته ميشود. طراح مد و لباس مدل هاي لباسها، کفش ها، کيف ها و ... را طراحي مي کند.
طرح هاي او يا بديع و نو بوده و يا اينکه با تغيير در طرح هاي موجود در بازار بوجود آمده است. هر طراح مد و لباس حرفه اي معمولا در بخش خاصي تخصص دارد مانند لباس هاي مردانه، لباس هاي زنانه، لباس هاي ورزشي و....
طراح مد و لباس بايد ديد خوبي نسبت به رنگ ها و اشکال داشته و در هنر دوخت و برش متبحر باشد. او بايد از آخرين تحولات و تغييرات در دنياي مد اطلاع داشته و جامعه خود را به خوبي شناخته و از نياز و علايق آن آگاه باشد تا بتواند متناسب با نياز و علايق آنها مدهاي زيبا و مورد پسندي را ارائه دهد.
برخي از طراحان مد و لباس به صورت فردي و برخي به صورت گروهي و تيمي کار مي کنند.
مشتريان آنها متفاوت هستند.
گاهي يک فرد خاص (مانند يک بازيگر، ورزشکار، سياستمدار و...) به صورت دوخت سفارشي و گاهي عموم مردم، مشتريان آنها مي باشند. طراح مد و لباس معمولا در کار خود با کارشناسان فني مربوطه و با توليد کنندگان ارتباط کاري نزديکي دارد.
برخي از طراحان لباس وارد حوزه سينما وتلويزيون شده و به طراحي لباس براي بازيگران مي پردازند.
طراح مد و لباس اگر در استخدام جايي باشد، مطابق با ساعت کاري معمول فعاليت مي کند. ولي طراحان لباس مستقل ساعت کاري معين و منظمي ندارند.
آنها گاهي بايد ساعت ها به صورت فشرده کار کنند تا بتواند طبق زمانبندي سفارشات مشتريان را تحويل دهند.
محل کار طراح مد و لباس معمولا در دفاتر کاري يا کارگاه ها مي باشد ولي گاهي بايد براي ملاقات با توليدکنندگان يا مشتريان خاص نزد آنها رود.
طراح مد و لباس در صورت لزوم براي رسيدن به ايده هاي جديد، آگاهي از علايق افراد و ديدن جديدترين مدها بايد به گالري هاي هنري، نمايشگاه هاي مد و لباس و ساير مکان هاي مرتبط در کشور و يا حتي ساير کشورها برود.
شغل طراحي مد و لباس در کشور ما هنوز به درستي تعريف نشده و توليد کنندگان پوشاک و مسئولين دولتي به اندازه کافي به آن بها نمي دهند. در کشورهاي غربي اين شغل يکي از مهم ترين و پردرآمدترين مشاغل محسوب شده و تبديل به يک صنعت شده است.
در ايران به دليل وجود محدوديت هاي ديني در بحث پوشش، وجود طراحان مد و لباس توانمند که بتوانند متناسب با فرهنگ و آيين ما طرح هاي نو و جذابي را ارائه دهند، بسيار ضروري است.
البته طراحان و شرکت هاي طراح معدودي در کشور فعاليت مي کنند، اما نسبت به نياز بازار ايران و طرح هاي متنوع و جذابي که از سوي ساير کشورها وارد کشور ما مي شوند، بسيار محدود و ناکافي هستند.
در سال هاي اخير نمايشگاه هاي مختلف مد و لباس در ايران برگزار شده است که متاسفانه فاصله زيادي با نيازهاي موجود در بازار مد کشور داشته اند.
در بسياري از آنها محصولات ارائه شده، به نمايش چند مدل چادر و مانتوي محدود خلاصه شده است.
بخش بزرگي از بازار مد و لباس در دنيا به پوشاک مردان، کودکان، کيف و کفش، زيورآلات و ... مربوط مي شود که تقريبا همه آنها در بازار مد و لباس داخلي، ناديده گرفته شده اند.
در ادامه با وظايف، دانش و مهارت مورد نياز در طراحي لباس ، تحصيلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازارکار و فرصت شغلي، ميزان درآمد طراح مد و لباس و برخي از طراحان مد و لباس معروف و موفق آشنا مي شويد