فروشگاههاي خردهفروشيِ آينده، فضاهايي براي آموزش
اين فروشگاهها مقولهي خردهفروشيِ مواد غذايي را به صورت فرآيندي دوسويه بين مشتري و فروشگاه در نظر خواهد داشت، بطوري كه مشتري همگام با خريدِ مايحتاج خود، اطلاعات آموزشي را نيز در خصوص محصولات عرضه شده كسب خواهد كرد.
تا جايي كه بهخاطر داريم، فرآيند فروش مواد غذايي در سوپرماركتها و هايپرماركتها از گذشتههاي دور به صورتي بوده كه امروز شاهد هستيم. و اين طراح در نظر دارد كه ساختارِ اين فرآيند عرضهي مواد غذايي را بهكل دگرگون كند. دکوراسيون فروشگاه
كارلو راتي كه در نمايشگاه ميلانو 2015، كه شش ماه به طول انجاميد، فرآيند عرضهي مواد غذايي و تأثيرِ فناوريهاي روز، نوآوريها، فرهنگ، معيارهاي سنتي و مدرن را بر آدابِ غذاييِ مردم مورد بررسي قرار داد. راتي به همراه تيم خود، فروشگاهي ديجيتال را راهاندازي كرده است كه در آن تعاملي دوسويه بين مشتري و فروشگاه برقرار است. او پيشبيني ميكند كه اين شكل از عرضه و فروش مواد غذايي بتواند آيندهي فرآيند خردهفروشي را دگرگون كند. در اين فروشگاه، بيش از 1500 قلم مواد غذايي بر روي قفسههاي اينتِر-اَكتيو (كه نسبت به حضور و عمكرد مشتري واكنش نشان ميدهند) عرضه شدهاند و در قسمت زيرينِ هر قلم كالا، صفحه نمايشي قرار دارد كه اطلاعاتي را در مورد اينكه اين محصول از كجا آمده، چه تركيبات و مواد اوليهاي در آن بهكار رفته و طي چه فرآيندي توليد يا ساخته شده است نمايش داده ميشود.
علاوه بر اينها، در اين فضاي 2500 متري، در نقاط مختلف، نمايشگرهايي قرار دارند كه به كامپيوتر مركزي متصل هستند و در تمام مدت، اطلاعاتي را در خصوص مواد غذايي عرضه شده نمايش ميدهد. اين اطلاعات بههيچ وجه جنبهي تبليغاتي ندارند و فقط به منظور آگاهيرساني به مشتريان در اختيارشان قرار ميگيرند.
علاوه بر اين، اتاقهايي در اين فضا در نظر گرفته شدهاند كه روي ارتباط مشتري با فروشگاههاي زنجيرهاي و هايپرماركتها كار ميكنند و سعي دارند در اين حوزه فرهنگسازي كنند و ديدگاه مشتريان را به معيارها و فرآيندهاي نوين خريد و مصرف مواد غذايي تغيير دهند.
اتاقهايي نيز با عنوانِ ”كلاسهاي آموزشيِ آينده“ تجهيز شدهاند تا روي ذهنيتِ كودكان و نوجوانان، و نكاتي كه در مورد فرهنگِ صحيح خريد كردن در آينده نياز خواهند داشت از طريق نمايشگرها و رسانههاي متنوع به آنها آموزش داده ميشود.
با افزايش چشمگيرِ گرايش مردم به خريد از سوپرماركتها و هايپرماركتهاي منطقهاي، توجه به اين نياز ضروري است كه اگر مردم بدانند كالا و محصولي كه دارند خريداري ميكنند، از كجا آمده و چگونه به صورتي كه شاهدش هستند درآمده، با ذهنيت شفافتري آن را ميخرند و بيشتر به آن اعتماد ميكنند. ديده شده است كه مردم به محصولات ارگانيك و باكيفيتي كه از نقاط دوردست آمده و در فروشگاه در اختيارشان قرار گرفته، تمايل بيشتري نشان ميدهند، بهويژه هنگامي كه اين اطلاعات از طريق نمايشگرِ هر محصول به اطلاعِ آنها ميرسد.
اين فروشگاهها، با اين ديدگاه فعاليت ميكنند كه از طريق اطلاعرساني در خصوص هر محصول، روي انتخابهاي مشتريان تأثير بگذارند، مديريتشان كنند و از اين طريق فرهنگِ مصرفيِ مردم و كيفيتِ تغذيهايِ آنها را بهبود ببخشند و در بلندمدت، سبك زندگيِ سالمتري را در سطح وسيع شكل دهند.
از سوي ديگر، فروشگاههاي خردهفروشي نيز ترغيب ميشوند كه هر كالايي را در قفسههاي خود نچينند و به كيفيتِ محصولات مصرفيِ مشتريانشان اهميت بدهند.
ترجمه در : ريتيل ايران