آيا تا به حال پيش آمده كه گرسنه باشيد و به سوپرماركت يا هايپرماركتي مراجعه كنيد و بعد از پايان خريدتان از ديدنِ كالاهايي كه خريدهايد و از اينكه خيلي بيشتر از مقداري كه در نظر داشتهايد خرج كردهايد شوكه شويد؟
شايد هم بعد از بازگشت به خانه، به كالاهاي خريداريشده نگاهي بياندازيد و با خودتان فكر كنيد: آخه چرا اينها رو گذاشتم توي سبد خريد خودم؟!
اگر اينطور است، پس شما هم به دامِ يكي از همان تلههايي افتادهايد كه سوپرماركتها و هايپرماركتها با بهكارگيري تكنيكهاي خاص روانشناسي براي شما گسترانيدهاند تا شما را به خريد بيشتر، بيشتر از حد نيازتان، ترغيب كنند!
سالهاست كه سوپرماركتها و هايپرماركتها افراد متخصص و روانشناسان زبده را به كار ميگيرند تا، صرفِ نظر از اينكه واقعاً به چه كالاهايي نياز داريد، با برانگيختنِ حس يا افكار خاصي در شما، به خريدي بيش از آنچه برايش برنامهريزي كردهايد ترغيب كنند.
به موارد زير توجه كنيد:
پخت نان در داخل سوپرماركت يا هايپرماركت: بوي مطبوع نان تازه و گرم، هر مشترياي را كه وارد فروشگاه ميشود دچار دلضعفه و اشتهايش را تحريك ميكند. يك مشتري گرسنه، كنترل زيادي روي خريدهايش نميتواند داشته باشد. دکوراسيون فروشگاه
پخت، تهيه و فروش غذاهاي سرپايي و سبك اما خوشطعم و خوشعطر در محل دربِ ورودي هايپرماركت يا پشت شيشهي ويترينِ آن كه در معرض نور طبيعيِ فضاي بيرونيِ فروشگاه نيز قرار داشته باشد، اشتهاي هر مشتري را براي ورود به فروشگاه و خريد بيشتر برميانگيزد.
جدا و دور از هم قرار دادنِ مواد غذاييِ پُرمصرف مانند شير و نان در نقاط مجزايي از فضاي سوپرماركت يا هايپرماركت، مشتري را ترغيب ميكند تا براي تهيهي همهي آنها، از تمام قسمتهاي فروشگاه عبور و بازديد كند.
انتهاي راهروها و سرقفسهها، مملو از كالاهاي فروش ويژه است. مشتريها از اين قسمتها بسيار بازديد ميكنند. اين محلها، فضاي مناسبي براي فروش كالاهاي خاص هستند.
كالاهاي گرانقيمت با درصد سود بالا را در قفسههايي قرار ميدهند كه با چشم مشتريان همارتفاع و همسطح باشد. توليدكنندهها و واردكنندهها به سوپرماركتها و هايپرماركتها سود و آفِرهاي بالاتري پيشنهاد ميكنند مشروط بر اينكه كالاهاي آنها را در قفسههاي همسطح و همارتفاع با چشم مشتريان قرار دهند.
ديويد لوييس، از محققان و روانشناسان برجستهي حوزهي فروش، ميگويد: ”در چيدمان فروشگاهي، هيچ چيز اتفاقي نيست. رديفهاي قفسهها نه آنقدر نزديك به هم قرار ميگيرند كه با مشترياني كه از روبرو ميآيند برخورد كنيد، و نه انقدر با فاصله زياد قرار ميگيرند كه دستتان به كالاها نرسد.
بسياري از آهنگسازان بزرگ تمام زمان خود را صرف ساختن قطعاتي از موسيقي ميكنند كه هنگام پخش شدن در فضاي فروشگاه، مشتريان را به خريدِ بيشتر ترغيب كنند.
سوپرماركت و هايپرماركت محلي است كه قرار است مشتري را از پولهاي دلبند و عزيزتر از جانش جدا كنيد! پس بايد جوانب بسياري را در فروشگاه خود در نظر بگيريد.“
مديران فروشگاههاي خردهفروشي، اطلاعات بسياري را از عادات و رفتارهاي شما هنگام خريد كسب ميكنند. آنها اين اطلاعات را در اختيار روانشناسان و متخصصان طراحي فروشگاهي قرار ميدهند تا بر اساس معيارهاي صحيح، چيدمان فروشگاه تعيين شود.
منبع : ريتيل ايران