تأثیر رنگ‌ها بر دکور مغازه

طراحي داخلي فروشگاهي، از جمله طراحي سوپرمارکت و هايپرمارکت، از ويترين فروشگاه گرفته تا چيدمان يخچال‌ها و فريزرهاي فروشگاهي و نحوه‌ي قرارگيري محصولات در قفسه‌ها تا نورپردازي فروشگاه،دکور مغازه و همگي نقش مهمي در ترغيب مشتري به خريد کالاهاي عرضه‌شده ايفا مي‌کنند. دکوراسيون فروشگاه
اما ”رنگ“ يکي از آن فاکتورهايي است که اغلب ناديده گرفته شده يا به اندازه کافي مورد توجه قرار نمي‌گيرد. از گذشته‌هاي دور گفته‌اند که عقل مردم به چشم‌شان است، بنابراين مي‌توان گفت که رنگ‌ها در ايجاد ظاهري مشتري‌پسند و جذاب نقس بسزايي دارند.
تنوع رنگ‌ها بسيار بالاست و هر کدام مي‌توانند واکنش‌هاي متفاوتي را در مشتريان ايجاد کنند. در اين مطلب به برخي از رنگ‌هاي پُرکاربرد اشاره مي‌کنيم:
رنگ قرمز بيش از ساير رنگ‌ها جلب توجه مي‌کند. به همين دليل است که بخش عمده‌اي از بسته‌بندي‌ها و برچسب‌هاي کالاهاي داخل قفسه‌هاي سوپرمارکت‌ها و هايپرمارکت‌ها را رنگ قرمز تشکيل مي‌دهد. براي اطلاع‌رساني در خصوص فروش‌هاي ويژه نيز رنگ قرمز بيش از همه جلب توجه مي‌کند.
البته رنگ قرمز، رنگي تهاجمي است و باعث بالا رفتنِ فشار خون و افزايش تعريق مي‌شود. بنابراين اگر در حد افراط از اين رنگ در فضاي فروشگاه استفاده شود، مشتريان را عصبي و مضطرب مي‌کند و اين تأثير بدي روي کسب‌وکارِ خرده‌ فروشي‌تان خواهد گذاشت. توصيه مي‌شود که همه جاي سوپرمارکت يا هايپرمارکت خود را به رنگ قرمز طراحي نکنيد.

رنگ صورتي رنگي ملايم، احساسي، لطيف و نشاط‌آور است، و در کنار رنگ‌هاي سبز و آبي، باعث احساس آرامش در مشتريان مي‌شود. اين رنگ به‌ويژه براي خانم‌ها جذابيت خاصي دارد. البته در رابطه با تأثير اين رنگ تحقيق جالبي انجام شد. در اين تحقيق، زندانيان جاني و خطرناک را در سلول‌هايي که ديوارهاي صورتي‌رنگ داشتند حبس کردند، به مدت ?? دقيقه، زندانيان از اين رنگ آرامش گرفتند. اما پس از اين مدت، رنگ صورتي باعث برانگيختگي زندانيان شد، به طوري که در مقايسه با زماني که هنوز به سلول‌هاي صورتي‌رنگ وارد نشده بودند، واکنش‌هايي به‌مراتب وحشيانه‌تري را از خود نشان دادند!
رنگ سبز القاءکننده‌ي احساس تازگي و آرامش است. رنگ سبز رنگ طبيعت است، و به‌ويژه در دکوراسيون خانگي کابرد بسياري دارد. در فضاهاي کسب‌وکار، تحقيقات نشان مي‌دهند که رنگ سبز براي سالن‌هاي آرايشي و فروشگاه‌هاي محصولات مراقبت پوست و زيبايي، کافي‌شاپ‌هاي که تِم آرامش‌بخش را مد نظر دارند، يا فروشگاه‌هاي مبلمان مناسب‌تر هستند. البته بايد مراقب باشيد که بيش از اندازه از رنگ سبز، به‌ويژه سبز تيره که رنگ اسکناس است، استفاده نکنيد چون مشتريان را به يادِ پول مي‌اندازد و آنها از پولي که براي خريد کالاهايشان صرف خواهند کرد، عصبي خواهند شد و اين روي فروش شما تأثير خواهد گذاشت. از رنگ سبز روشن و طبيعي استفاده کنيد اما در حد تعادل.
ترجمه در : ريتيل ايران