اسرار موفقيت در فروشگاه خردهفروشي
در اين مطلب، به نكاتي در چيدمان و دكوراسيون فضاي فروشگاههاي خردهفروشي، از جمله سوپرماركت و هايپرماركت، اشاره ميكنيم كه تاكنون مطالعات بسياري روي آنها انجام گرفته و نتايج چشمگيري بهدست آمده است:
1. نقاط طلايي فضاي فروشگاه:
اين نقاط كه به ”تلهي مشتري“ نيز معروفند، محلهايي مانند صفهاي نزديك صندوق يا راهروهاي منتهي به صندوق سوپرماركت و هايپرماركت را شامل ميشوند كه با انواع تنقلات و خوراكيهاي خوشمزه انباشته شده باشند. اينها جوايز لذيذي هستند كه پس از طي كردنِ مسير پرزحمت و هزارتوي خريد از سوپرماركت يا هايپرماركت، به مشتري پيشنهاد ميشوند، ضمن اينكه سود قابلتوجهي را نيز براي فروشگاه به ارمغان ميآورند. دکوراسيون فروشگاه
2. فروشگاه بهمعناي واقعيِ كلمه:
از ويژگيهاي اوليهي يك سوپرماركت يا هايپرماركت ايدهآل، كف و قفسههاي چوبي و نورپردازيِ خيرهكننده و جذاب است. اگر به اين قاعده كه ”عقل مردم به چشمشان است“ توجه كنيد، ميتوانيد با ايجاد جذابيتهاي خاص و نوآورانه در فضاي فروشگاهتان، حتي كالاهاي لوكس و سودآور را بهراحتي به مشتريانِ خود بفروشيد. انتظار نداشته باشيد كه لوازم آرايشي و زيباييِ شما را در شرايطي خريداري كنند كه آنها را در فضايي سرد و بدبو و شبيه به انباريِ يك فروشگاه با دكوراسيون و نورپردازي دلزننده عرضه كردهايد!
3. قسمتِ انتهايي قفسههاي گوندولا
قفسههاي كمعرضي هستند كه در انتهاي قفسهها، معمولاً از نوع گوندولا، قرار دارند و بهراحتي قابلرؤيت هستند. به اين قفسهها كه به ”سرقفسه“ نيز موسوم هستند، كالاهاي خاص عرضه ميشوند كه نياز است بيشتر و راحتتر در معرض ديد قرار بگيرند يا كالاهاي بدون تخفيف محسوب ميشوند.
4. Eye Level=Buy Level
توليدكنندهها و توزيعكنندهها بر اساس ارتفاع، محل و اولويتِ رؤيتپذيريِ قفسهها به فروشگاهها هزينه ميپردازند تا كالاهايشان را عرضه كنند. سابق بر اين اعتقاد بر اين بود كه قفسههايي كه همارتفاع و همسطح با چشمهاي مشتريان هستند، يعني به فاصله يك متر و شصت تا يك متر و هشتاد سانتيمتر از سطح كف فروشگاه، بهترين و رؤيتپذيرترين قفسهها هستند و از اولويت بالاتري برخورداند. اما بهتازگي با استفاده از دوربينهاي رديابِ حركاتِ چشم، متوجه شدهاند كه مشتريان اغلب پايينتر از ارتفاع چشمهاي خود را نگاه ميكنند، يعني ارتفاعي بين كمر تا سينه.
امروزه با وجود رقابتي شدن فضاي فروشگاههاي خردهفروشيِ تخفيفدار، بهنظر ميرسد كه توجه كردن به برخي ريزهكاريها و جزئيات حتي بهظاهر كماهميت ميتواند تغيير چشمگيري در رونق و سودآوري فروشگاهها داشته باشد كه در اين سِري از مطالب به آنها خواهيم پرداخت.
منبع : www.independent.co.uk